سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

گفتگو با فعالان حوزه کتابخانه های عمومی در ایام کرونا/۴

کتابخوانان مجازی، مروج خدمات کتابخانه شده‌اند

مطهره پیمان خواه - کراپ‌شده

مطهره پیمان خواه، کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی سمنان گفت: امروز افرادی به جمع کتابخوانان مجازی پیوسته اند که پیش از این، آن ها را ندیده ایم، با این حال خود مروج خدمات کتابخانه شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مطهره پیمان خواه، کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی سمنان از سال ۹۲ تاکنون در کسوت کتابدار مشغول فعالیت است. وی در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه مرکزی سمنان تیرماه ۱۳۹۲ افتتاح شد و من از همان روزهای ابتدای تولد این کتابخانه، همراهش بودم. این کتابخانه در قسمت شمالی شهر سمنان واقع شده و مراکز آموزشی، موسسات فرهنگی و کلینیک های درمانی احاطه اش کرده اند. پیش از شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه ها، بخش کودک مستقل و جذاب کتابخانه مرکزی، مقصد گردش های علمی مدارس بود و از ابتدای مهرماه هر روز کتابخانه میزبان بازدیدهای دانش آموزی بود. یادم می آید روزهای ابتدایی تأسیس کتابخانه، از آنجاکه ورودی کتابخانه به کلینیک درمانی بسیار نزدیک است، مردم به اشتباه به کتابخانه می آمدند، مجذوب فضای کتابخانه می شدند و همان افراد امروز از مراجعان وفادار ما هستند.

وی با اشاره به تجربه ارائه خدمات کتابخانه ای در فضای مجازی طی ماه های اخیر، اظهار داشت: بخش کودک کتابخانه مرکزی سمنان با دو کتابدار فعالیت می کند که از زمان شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه، تفکیک کار کردیم و با تشکیل دو گروه در فضای مجازی، یکی ویژه کودکان پیش دبستانی و سال های اول و دوم دبستان و دیگری ویژه کودکان بالای ۹ سال، به نیازهای مخاطبانمان پاسخ می دهیم. فعالیت های من معطوف به رفع نیاز گروه نخست است.

پیمان خواه ادامه داد: قبل از تعطیلی کتابخانه ها گروه های مجازی تنها برای اطلاع رسانی برنامه های کتابخانه بود. اما از اسفندماه ۱۳۹۸، تمام فعالیت ها مجازی شد. ابتدا سخت بود اما همه تلاشمان را کردیم. کلاس ها و کارگاه هایی را که روزانه برگزار می کردیم و طی آن مفاهیم و مهارت ها لا به لای قصه ها و همراه ساخت کاردستی به بچه ها منتقل می شد، مجازی شد. در این فضا، یک بار ما قصه می گوییم و ساخت کاردستی متناسب با آن را آموزش می دهیم و بعد از بچه ها می خواهیم قصه را از زبان خود تعریف کنند و کاردستی متناسب با آن را بسازند؛ بعد نظرسنجی های هفتگی می گذاریم و طی آن کودکان و والدین آن ها، برترین قصه گوها و بهترین کاردستی ها را انتخاب می کنند. اوریگامی و برش های کاردستی، جایزه بهترین های این برنامه است و به دنبال آن بچه ها باید برای اوریگامی های خود قصه بسازند. این برنامه کودکان را تشویق می کند که همیشه بهترین خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: قصه گویی و تصویرسازی بر اساس سری کتاب های ۱۲ جلدی داستان های پیامبران، از دیگر فعالیت های انجام شده بود. در این برنامه تصاویر جلد کتاب ها را روی تابلویی نقش می کردیم و در کنار آن زندگی پیامبران به طور مختصر می آمد. اجرای این برنامه ۱۲ هفته طول کشید. هر هفته به معرفی یک پیامبر اختصاص می یافت. حاصل این برنامه ۱۲ تابلو معرفی پیامبران است که در بخش نوجوان کتابخانه نصب خواهد شد. برگزاری نشست کتابخوان مجازی ویژه کودکان پیش دبستانی و سال های اول و دوم دبستان، نشست کتابخوان مجازی مشترک با کتابخانه های استان سمنان و نشست کتابخوان مادرانه با محوریت معرفی کتاب های تربیتی توسط مادران از دیگر فعالیت های انجام شده از زمان شیوع کرونا در فضای مجازی بوده است.

کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی سمنان اظهار داشت: در حال حاضر هر روز هفته به یک برنامه اختصاص دارد. مثنوی خوانی، کارگاه های قصه گویی و کاردستی، مثل خوانی، کارگاه چوب بستنی، قصه گویی و بیان قصه احادیث از برنامه های هفتگی و قصه گویی از کتاب «۳۶۵ قصه برای شب های سال» از برنامه های روزانه کتابخانه ما در فضای مجازی است. ارائه خدمات کتابخانه ای در فضای مجازی بر تعداد مخاطبان ما افزوده است و امروز افرادی به جمع کتابخوانان مجازی پیوسته اند که ما پیش از این آن ها را ندیده ایم اما خوشبختانه این ارتباط به قدری قوی و اثرگذار بوده که حالا دیگر، خود مروج خدمات کتابخانه شده اند.

وی در خصوص اهمیت نقش و کارکرد اجتماعی کتابخانه ها گفت: کتابخانه ها نهادهایی عمومی برای همه اقشار جامعه هستند. پیش از تعطیلی کتابخانه ها جلساتی با حضور مشاوران برای آگاه سازی والدین در خصوص مسائل تربیتی و یا سایر مسائل درخواستی از سوی آنان، به رایگان برگزار می شد؛ با تعطیلی کتابخانه اینکار در فضای مجازی پیگیری شد و حالا مشاوران ما کلیپ هایی آموزشی تهیه می کنند و ما در اختیار والدین قرار می دهیم. چنین فعالیت هایی نقش کتابخانه را در زندگی روزمره افراد اثرگذار می کند. تا جایی که وقتی من به عنوان کتابدار برگزیده انتخاب شدم، والدین عضو کتابخانه به من تبریک می گفتند و این برایم بسیار ارزشمند بود. مطمئنا اگر بچه ها و والدین و دلگرمی آن ها نبود، امروز انگیزه لازم را نداشتم. خوشحالم که والدین اعضای کتابخانه به من اعتماد دارند و مرا با عنوان کتابداری دلسوز به یکدیگر معرفی می کنند.

گفتنی است طی مراسم روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۹، برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابخوانان برتر، کتابداران برتر در حوزه فعالیت های شاخص، کتابداران برتر در حوزه فعالیت های ترویجی، برگزیدگان حوزه فعالیت در فضای مجازی، خیرین، کتابداران فنی، کتابخانه های مشارکتی برتر، خدمتگزاران برتر، پیشکسوت برتر، انجمن های استانی و شهرستانی برتر معرفی شدند. این گفت و گو در چهارمین شماره از ماهنامه «کتاب خوان» به صورت اختصاصی منتشر شده است. 



برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =